Periaatepäätös tuulivoimaloiden neljän kilometrin suojaetäisyydestä.

Lappajärven kunta voi suojata asukkaitaan tuulivoimaloiden haittavaikutuksilta periaatepäätöksellä suojaetäisyydestä. Suojaetäisyys tarkoittaa vähimmäisetäisyyttä tuulivoimalan ja asutuksen sekä loma-asuntojen välillä. Lainsäädännössä ei säädetä vähimmäisetäisyydestä tuulivoimaloiden ja asutuksen välillä, mutta useat kunnat Suomessa ovat jo tehneet suojaetäisyysperiaatepäätöksen. Esimerkkinä naapurikuntamme Evijärvi, jossa on kunnanhallituksen toimesta päätetty neljän kilometrin suojavyöhyke.

Tuulivoima on yksi nopeimmin kasvava energiantuotantomuoto Suomessa ja tuulimyllyjen koot ovat lähes tuplaantuneet, mutta melu-, välke-, tärinä-, ja äänimallinukset toteutetaan YVA-selvityksissä olemassa olevien lähes puolta pienempien tuulivoimaloiden mittaustuloksista. Toisin sanoen ei ole olemassa minkäänlaista faktaa tämän kokoluokan tuulivoimaloiden haitoista, eikä niitä pystytä vielä varmistamaan.

Lappajärven kuntaan on suunnitteilla Iso-Saapasnevan tuulivoimapuisto Saksalaisomisteisen ABO Wind Oy:n toimesta, jonka toteutuminen kunnan alueelle tulee eittämättä aiheuttamaan painetta myös muiden tuulivoimayhtiöiden lisääntyvään kiinnostukseen tuulista aluettamme kohtaan. Alueen maanomistajiin on otettu jo yhteyttä muiden tuulivoimayhtiöiden toimesta. Mikäli Iso-Saapasnevan hanke toteutuu, tulee ennen rakentamista varmistua siitä, ettei kunnalle, kuntalaisille tai lomalaisille aiheudu kohtuuttomia terveydellisiä-, eikä taloudellisia haittoja tuulivoimaloista. Tämän varmistamisessa kunnan luottamushenkilöillä on iso rooli ja tästä syystä periaatepäätös suojaetäisyydestä kannattaa tehdä ennen kuin aiheutamme peruuttamatonta vahinkoa.

Esitämme, että Lappajärven kunnanvaltuusto asettaisi kunnan alueelle mahdollisesti rakennettaville tuulivoimaloille suojaetäisyydeksi tuulimyllyjen ja asuin- /lomarakennusten välille vähintään neljä kilometriä ja ottaa huomioon tämän suojaetäisyyden kaikessa tuulivoimaan liittyvässä päätöksenteossa.

15.11.2021 Sari Karlström